Hari-sauri: Podobno ten Śri Chinmoy jest rezydentnym guru w ONZ.
Prabhupada: Kimkolwiek by on nie był, ale my mamy własny przepis na zrozumienie.
Hari-sauri: On praktycznie zademonstrował to, co według niego osoba będąca w kontakcie z Bogiem powinna być w stanie zrobić, jeśli tylko sobie pozwoli stać się narzędziem w ręku Boga. On przez osiem miesięcy nieustannie malował i wyprodukował w ten sposób 27.000 obrazów i powiedział, że jest to dowód na to, że zrealizował Boga.
Prabhupada: Mauna, ten werset co zaczyna się od słowa mauna.
Pusta Krsna: Maunam, jak cisza. Mauna-vrata-sruta-tapo-'dhvavana?
mauna-vrata-sruta-tapo-'dhyayana-sva-dharma-
vyakhya-raho-japa-samadhaya apavargyah
prayah param purusa te tv ajitendriyanam
varta bhavanty uta na vatra tu dambhikanam
[SB 7.9.46]
„O Najwyższa Osobo Boga, na ścieżce do wyzwolenia jest dziesięć zalecanych zasad – milczenie, nie odzywanie się do nikogo, wypełnianie ślubów, gromadzenie wszelkiego rodzaju wiedzy wedyjskiej, oddawanie się wyrzeczeniom, studiowanie Wed i innej literatury wedyjskiej, wypełnianie obowiązków varnaśrama-dharmy, objaśnianie śastr, przebywanie w odosobnionym miejscu, ciche intonowanie mantr i pogrążenie się w transie. Te różne metody wyzwolenia zazwyczaj są jedynie zawodowymi praktykami i środkami utrzymania... ”
Prabhupada: Są środkami utrzymania.
Pusta Krsna: „...środkami utrzymania dla tych, którzy nie pokonali swych zmysłów. Ponieważ osoby takie są fałszywie dumne, procesy te mogą nie zakończyć się sukcesem.”
Prabhupada: Możesz dostać jakąś prestiżową pozycję od innego łajdaka, ale to nie rozwiąże problemu. Jakie jest tam objaśnienie?
Pusta Krsna: Komentarz napisany przez Śrila Prabhupadę: Jak powiedziano w Śrimad-Bhagavatam:
kecit kevalaya bhaktya
vasudeva-parayanah
agham dhunvanti kartsnyena
niharam iva bhaskarah
[SB 6.1.15]
„Jedynie rzadka osoba, która podjęła całkowitą, czystą służbę oddania dla Pana, może wykorzenić chwasty grzesznych czynności tak, by już nigdy nie mogły na nowo odżyć. Może zrobić to po prostu dzięki pełnieniu służby oddania, tak jak słońce może od razu rozproszyć swymi promieniami mgłę. Prawdziwym celem ludzkiego życia jest osiągnięcie wyzwolenia z materialnego uwikłania. Takie wyzwolenie można osiągnąć poprzez różne metody (tapasa brahmacaryena śamena ca damena ca)[SB.06.01.13], ale każda z nich, w większym lub mniejszym stopniu, uzależniona jest od tapasyi, wyrzeczenia, którego początkiem jest celibat. Śukadeva Gosvami mówi, że ci, którzy są vasudeva-parayana – w pełni podporządkowani lotosowym stopom Pana Vasudevy, Krsny – automatycznie osiągają rezultaty mauny (milczenia), vraty (ślubów) i innych podobnych metod – po prostu dzięki pełnieniu służby oddania. Innymi słowy, metody te nie są tak potężne. Kiedy ktoś rozpoczyna służbę oddania, z łatwością może praktykować wszystkie z nich.”
Prabhupada: Weźmy, na przykład, mauna. Mauna oznacza nie mówienie o bzdurach. Lepiej jest nie mówić wcale, niż mówić głupio. Tak więc mauna przeznaczona jest dla tych ludzi, którzy nie są w stanie rozmawiać o Krysznie. Lepiej więc przestać gadać. Mauna-vrata. Ponieważ ktoś nie zna Kryszny, dlatego będzie mówił o wszystkich nonsensach. Więc czasami mistrz duchowy zaleca, aby on zamilkł na dwanaście lat. Więc, (śmiech) zamiast mówienia nonsensów, lepiej pomilcz dwanaście lat. To się nazywa mauna. Ponieważ jak tylko się odezwiesz, każdy będzie wiedział ktoś ty. Więc lepiej nie mów nic. To jest mauna-vrata. Ale jeśli ktoś jest wielbicielem Kryszny, dlaczego nie miałby...? On będzie mówił o Krysznie. Vacamsi vaikuntha-gunanuvarnane. Bhakta zawsze mówi o Krysznie. Dlaczego miałby milczeć? Gdyby pozostał milczący, ludzie nie odnieśliby korzyści. Niech więc mówi o Krysznie. Caitanya Mahaprabhu mówi: yare dekho tare kaho krsna-upadesa. Kogokolwiek spotkasz, po prostu powiedz mu o Krysznie, o Jego naukach w Bhagavad-gicie. Zostań guru. Więc dlaczego guru miałby przestać mówić? Guru będzie mówił. Ale o czym będzie on mówił? O tym, o czym mówił Kryszna. Nie żadne nonsensy. Nie w ten sposób: „Namalowałem tyle a tyle obrazów, więc zrealizowałem Boga.” Gdzie Bhagavan mówi, że malując obrazy można... On Tego nie mówi, Kryszna nie mówi tego. Więc on (Śri Chinmoy) wymyślił to. Dlatego naszym testem na to czy jest on on bona fide guru jest to, czy mówi on to samo co powiedział Kryszna. Jeśli tak, to wtedy jest on guru. W przeciwnym razie jest draniem. To wszystko. Temat skończony. Dlaczego mielibyśmy się tym zajmować? To jest test. Jeśli mówi, powtarza to samo co powiedział Kryszna, to jest on guru. Jeśli mówi coś innego, to jest łajdakiem. Możesz sprawdzić to natychmiast. Jeśli wiesz jak odróżnić łotra od guru, test jest już dostępny. Gdzie tu jest jakaś trudność? Kryszna mówi: mam ekam saranam vraja. Guru powie: „podporządkuj się Krysznie.” On nigdy nie powie, że stał się Kryszną i trzeba się podporządkować jemu. Podporządkowanie się Krysznie oznacza podporządkowanie się też guru. Nauczycie się tego. Więc gdy ktoś mówi: „Kryszna jest teraz martwy; teraz ja stałem się Kryszną”, od razu wiemy, że to łajdak. Tak więc odróżnienie guru od łajdaka nie sprawia trudności, jeśli jesteście dobrze zaznajomieni z naukami Bhagavad-gity. Nie ma takiej kwestii. Kryszna mówi: ya imam paramam guhyam mad-bhaktesv abhidhasyati. Tę poufną wiedzę, jak to idzie... ? Sarva-dharman pariyajya mam ekam saranam, ten, kto naucza tej poufnej wiedzy aby po prostu podporządkować się Krysznie – to Kryszna mówi: „Ach, jest on Moim najdroższym przyjacielem.” Zostań więc najdroższym przyjacielem Kryszny. Po prostu mów to, co mówi Kryszna. Dlaczego mówisz tak wiele innych nonsensownych rzeczy? Natychmiast zostań najdroższym przyjacielem Kryszny. A jeśli będziesz coś wymyślał, to będziesz draniem. Dlaczego miałbym słuchać drania? My uznamy najdroższego przyjaciela Kryszny za guru. Tego potrzeba. A Caitanya Mahaprabhu, gdy zapytany przez jednego bhaktę grhasthę jakie zachowanie powinno cechować Vaisnavę, rzekł natychmiast: asat-sanga tyaga, ei vaisnava acara [Cc. Madhya 22.87] „Porzuć towarzystwo wszystkich drani, asat.” Asat oznacza łotrów. Taki jest Vaisnava. Nie mieszaj się z wszystkimi draniami, asat. A jak mam odróżnić łajdaka od nie-łajdaka? Asat eka 'stri-sangi-eka asadhu, krsna-bhakta ara. Ten, kto jest nadmiernie przywiązany do kobiet, ten jest draniem. Innym draniem jest ten, kto nie jest wielbicielem Kryszny. To wszystko. A więc mamy tester na wszystko. Zrób test i wszystko zrozumiesz. Gdy ktoś jest stri-sangi... Stri-sangi nie oznacza tylko mężczyzn, mężczyzny czy kobiety, ale każdego, kto jest seksualnie bardzo przywiązany, ten jest draniem. Należy porzucić towarzystwo takiej osoby. A drugim rodzajem łajdaka jest ten, kto nie jest wielbicielem Kryszny. To wszystko, sprawa skończona. Jeśli więc chcesz być Vaisnavą, musisz porzucić towarzystwo tych dwóch rodzajów drani. Wtedy twój postęp jest gwarantowany. Jest wszystko co trzeba. Nie ma trudności z odróżnieniem drani od osób inteligentnych, guru od oszusta.
>>> Ref. VedaBase => Garden Conversation -- June 27, 1976, New Vrindaban