A więc jest tu powiedziane rama-krsnav iti. Bóg pojawił się jako Rama i Krsna. Niektórzy głupcy zostali zwiedzeni przez innego Ramakrishnę, przez naśladowcę. Widzisz? Ale ci, którzy są inteligentni... Ten drań Ramakrishna powiedział, że jest tym samym Rama-Krsną. A inny drań mu w to uwierzył. „O, tu jest Rama-Krsna.” Dlaczego nazywam go draniem? Ponieważ jest powiedziane rama-krsnav iti bhuvo bhagavan aharad bharam. Muszą być symptomy Rama-Krsny. Każdy może powiedzieć, że jest Rama-Krsną, ale czy faktycznie stał się Rama-Krsną? Niby jak? Jaki jest dowód na to? Test jest następujący, bhagavan aharad bharam. Kiedy Krsna i Rama pojawili się, Balarama zabił tak wiele demonów by przywrócić w świecie pokój. Na początku został zabity Ich wuj Kamsa. Nie tylko to było na początku. Od samych narodzin Krsny było tak wiele asurów... Putana, Aghasura, Bakasura, Kesi... Każdego dnia Krsna i Balarama szli do lasu i jakiś asura pojawiał się by Ich niepokoić, by Ich zabić i Krsna zabijał ich po kolei. A przyjaciele Krsny po powrocie do domów opowiadali swym matkom: „Mamo, Krsna jest taki wspaniały. Taki wielki demon przyszedł, ale Krsna natychmiast go zabił w taki to, a taki sposób.” To jest Krsna. A nie, że ponieważ ktoś praktykuje tak zwaną medytację, to staje się Krsną bez żadnego dowodu. Bo jaki jest dowód na to, że on jest Rama-Krsną? Ale nikt nie chce żadnego dowodu. Po prostu przyjmują fałszywego człowieka za Rama-Krsnę.
Tak więc prawdziwy Rama-Krsna jest różny od tego pozoranta Ramakrishny. Rama-Krsna to Bhagavan. Oni faktycznie są Najwyższą Osobą, Bogiem, i Oni to udowodnili. To nie jest tak, że prawdziwy Rama-Krsna umiera z powodu raka. Właśnie. My nie jesteśmy za takim rodzajem Ramakrishny. A poza tym, jeśli jest prawdziwy Rama-Krsna, to dlaczego miałbym udawać się do tego fałszywego imitatora Ramakrishny? Oni mówią, że to ten sam Rama-Krsna. W porządku, niech tak mówią, ale ja nie widzę na to żadnego dowodu. Czemu więc miałbym przyjąć tę imitację, Ramakrishnę? Dlaczego nie przyjąć prawdziwego Rama-Krsny?
Musimy więc być wystarczająco inteligentni i nie dać się oszukać. Nie powinniśmy dać się oszukać. Krsna yei bhaje sei bada catura. Nikt, kto nie jest bardzo inteligentny, nie podporządkowuje się Krsnie.
bahunam janmanam ante
jnanavan mam prapadyate
vasudevah sarvam iti
sa mahatma sudurlabhah
[Bg. 7.19]
Tak więc każdy kto się podporządkował Krsnie, jest w najwyższym stopniu inteligentnym człowiekiem. Jnanavan. Krsna mówi, że dopóki ktoś nie jest w pełni mądry, po wielu, wielu żywotach... Ponieważ każdy próbuje konkurować z Krsną. Tak jak powiedziałem ... „Och, dlaczego Ten Rama-Krsna? Tu jest jeszcze jeden facet z dużą brodą, Ramakrishna.” Więc... Czy on nie jest mądry? Ten rodzaj Ramakrishny jest dla głupca, a ci, którzy go przedstawiają, są również niemądrzy. Ale bahunam... w ten sposób, głupio przyjmując kogoś za Boga... Gdy ktoś faktycznie staje się mądry, po wielu ... Jeśli faktycznie poszukuje Boga... Catur-vidha bhajante mam sukrtino 'rjuna, arto artharthi jnani, anisandes (?) tu..., jnani ca bharatarsabha. Jijnasur jnani ca bharatarsabha. Jijnasuh [Bg. 7.16].
Tak więc cztery klasy ludzi zbliżają się do Boga. Jeśli są pobożni, jeśli pochodzą z pobożnego środowiska; to spośród dociekających, jijnasu; jnani..., jnani oznacza mądrych; dalej arta – cierpiący, artharthi – ci, którzy potrzebują pieniędzy. Ogólnie, ludzie, jeśli są pobożni i są w potrzebie, to modlą się do Boga: „Mój drogi Panie, jestem w potrzebie. Łaskawie uratuj mnie.” Albo jeśli ktoś potrzebuje pieniędzy, on również zwraca się do Boga: „Mój drogi Panie, cierpię z braku pieniędzy. Daj mi łaskawie trochę pieniędzy.” Te dwie klasy ludzi. A pozostałe dwie klasy, jnani, pragnie po prostu wiedzy o tym, jaka jest prawdziwa, konstytucyjna pozycja Boga. Taka osoba nazywana jest jnani. I jest jeszcze człowiek dociekliwy, osoba dociekająca kim jest Bóg. To są cztery klasy ludzi, które próbują albo zrozumieć Boga, albo się do Niego zwracają.
Spośród tych czterech klas, cierpiący i potrzebujący pieniędzy, zapominają o Bogu gdy tylko ich potrzeby zostają zaspokojone. Ale pozostałe dwie klasy, dociekający i mądrzy, kontynuują swoje poszukiwania kim jest Bóg. Spośród tych dwóch klas, gdy ktoś już rozumie kim jest Bóg, ten jest doskonały. Bahunam. To jest możliwe po wielu, wielu narodzinach. Bahunam janmanam ante jnanavan [Bg. 7.19]. Jaki rodzaj wiedzy? Vasudevah sarvam iti [Bg. 7.19]. Krsna jest wszystkim, Vasudeva. Innym imieniem Krsny jest Vasudeva. Sa mahatma sudurlabhah. Tego rodzaju wielka dusza jest czymś bardzo rzadkim. A więc innymi słowy, ci którzy przyjęli, że Krsna jest wszystkim, są największymi duszami, najwyższymi duszami w tym świecie. Ich nie zwiedzie żadna imitacja Ramakrishny. Ich interesuje jedynie prawdziwy Rama-Krsna, Vasudeva, Vasudeva-Krsna, Vasudeva-Krsna, syn Vasudevy.
Krsna pojawił się w rodzinie Vrsni, a naszym zadaniem jest Go zrozumieć. Nie jesteśmy w stanie zrozumieć Krsny w pełni, gdyż jest On nieograniczony. Ale podążając śladami wielkich mahajanów, wielkich wielbicieli, osobistości, możemy zrozumieć kim jest Krsna do pewnego stopnia. A więc, możemy nie zrozumieć Go w pełni. Ale jeśli nawet bez zrozumienia Krsny po prostu przyjmiemy za pewnik, że Krsna jest Najwyższym i naszym zadaniem jest kochać Go... Naszym prawdziwym celem jest nauczyć się kochać Krsnę. Tak jak pasterki gopi. One nie wiedziały, że Krsna jest Bogiem. Albo chłopcy pasterze, oni też nie wiedzieli. Nawet matka Yasoda nie wiedziała, że Krsna był Najwyższą Osobą Boga. Ale ich miłość do Krsny była spontaniczna. Oni nie znali niczego innego poza Krsną. Jeśli dojdziesz do tej platformy, to to jest stan doskonałości. Nie żebyśmy chcieli wiedzieć jaki jest Bóg. Co możesz wiedzieć? Czy z naszą wiedzą możemy zrozumieć jaki jest Bóg? Ale możemy widzieć to po Jego czynach.
Kiedy Krsna się pojawił, wszystkie Jego czyny były niezwykłe. On nie był istotą ludzką, ale grał rolę istoty ludzkiej. Ludzie się pobierają. Więc Jego ożenek też był niezwykły, bo poślubił 16,108 kobiet. To jest coś bardzo niezwykłego. To niezwykłe. Nikt nie jest w stanie ożenić się w ten sposób. I nie tylko ożenić się. Muzułmańscy nawabowie zwykli żenić się z wieloma kobietami. Nie z wieloma kobietami. Był jeden nawab, który miał 160 żon. W Lucknow... Jak pojedziesz do Indii, to zobaczysz. Teraz to upada. Wszystkie żony tego nawaba mieszkały... Teraz to się zmieniło w duży park. Tam są małe domy. A więc on nie był w stanie spotkać się z każdą żoną każdego dnia czy każdej nocy. To było niemożliwe. Dla człowieka to było niemożliwe. Sto sześćdziesiąt kobiet, to oznacza, że odwiedzał je nie częściej niż co sześć miesięcy. A więc taka królowa widywała swojego męża co sześć miesięcy. Ale z Krsną było inaczej. Krsna rozprzestrzenił się w szesnaście tysięcy postaci i każda z Jego żon miała Jego osobiste towarzystwo.
Więc ta inkarnacja opisana jest w Śrimad-Bhagavatam. Jej symptomy, imiona rodziców, miejsce, czynności, wszystko to jest opisane. A więc żadna fałszywa inkarnacja Boga nas nie oszuka, to nie jest możliwe. A ci, którzy zostają oszukani, ci, którzy chcą zostać oszukani, oni zostają oszukani. Ale my nie chcemy być oszukani. My chcemy prawdziwego Boga. Dlatego nikt nie jest w stanie nas oszukać. Dziękuję bardzo.
>>> Ref. VedaBase => Srimad-Bhagavatam 1.3.24 -- Los Angeles, September 29, 1972