Być Bogiem – marzenie Aurobindo o super-świadomości.

Więc tym super, czy też najwyższym, jest Krsna, ponieważ Jego świadomość przenika cały wszechświat. Nie jesteś w stanie niczego przed Krsną ukryć. To nie jest możliwe. Niczego nie ukryjesz. Sarvasya caham hrdi sannivistah [Bg. 15.15]. Tworzysz swój plan sercem i duszą. Jest dusza, jest serce, jest umysł. A więc robimy plan, ale nie jesteśmy w stanie ukryć go przed świadomością Krsny. On tam jest. To jest super-świadomość.

Wszyscy znacie Aurobindo. On próbował osiągnąć super-świadomość. Jego filozofią była super-świadomość. Wszyscy tu obecni znają Aurobindo. Nie możecie osiągnąć super-świadomości. To nie jest możliwe. Super-świadomość zarezerwowana jest dla Krsny, Najwyższej Osoby Boga. Vedaham samatitani [Bg. 7.26]. Krsna mówi: „Ja wiem wszystko.” W Bhagavatam jest powiedziane: janmady asya yato 'nvayad itaratas carthesv abhijnah [SB 1.1.1]. Absolutną Prawdą jest to, z czego wszystko emanuje. I On wie wszystko. Anvayad itaratas carthesu. Wyjaśnialiśmy już to wiele razy. Arthesu. Tak jak ja jestem świadomy, ale tak naprawdę to nie wiem co się znajduje w moim ciele, jak jest ono zbudowane, ile jest w nim żył, w jaki sposób krew przyjmuje czerwony kolor itd. Tak naprawdę, to my nie mamy tej wiedzy. Ja nie wiem co jest wewnątrz tego palca, chociaż mówię, że to mój palec. A więc to mój palec, ale ja nie znam jego budowy. Dlatego nie jestem abhijnah. Mimo, że jestem świadomy, to nie jestem abhijnah. Abhijnah oznacza eksperta w wiedzy. To się nazywa abhijnah. Ktoś bardzo doświadczony. Ale Krsna jest abhijnah. To jest opisane w Śrimad-Bhagavatam. Krsna jest abhijnah. Jest powiedziane: janmady asya yatah [SB 1.1.1] na początku Bhagavatam, na samym początku. Janmady asya yatah anvayat: pośrednio i bezpośrednio. Anvayat oznacza bezposrednio. Itaratas ca: oraz pośrednio. Możemy bezpośrednio wiedzieć, że to jest mój palec. Ale nie wiem pośrednio jak jest on zbudowany, jak działa, jak się porusza. Tego nie wiecie. Wiem bezpośrednio, że to są moje włosy. Ale gdy je ścinam i one odrastają, to nie wiem pośrednio jak to się dzieje. Mówię, że to moje włosy, ale nawet nie potrafię policzyć ile ich jest.

Jestem więc świadomy tylko do pewnego stopnia, nie w pełni. Nie jestem abhijnah. Nie jestem wielkim ekspertem. To są takie proste prawdy. Ale są dranie którzy twierdzą, że są Bogiem. Bóg znaczy, że jest On nie tylko świadomy, ale jest abhijnah, wielkim ekspertem, wie wszystko, ale jest też svarat – całkowicie niezależny. Aby zdobyć abhijnah, doświadczenie, musimy się z kimś skonsultować. Ale Bóg jest też svarat, tak osobiście niezależny, że nie musi przyjmować wiedzy od nikogo innego. Taki jest Bóg. Svarat – całkowicie niezależny. Jak to się dzieje? Svabhaviki jnana-bala-kriya ca. To są opisy z Wed. Svabhaviki oznacza, że wiedza jest dla Niego czymś bardzo naturalnym. Tak jak powiedzmy, że coś mnie zaswędziało. Moja ręka i uwaga działa natychmiast. To nie jest tak, że muszę pomyśleć: „Acha, coś mnie swędzi, więc co teraz powinienem zrobić?” Nie, ręka działa natychmiast, svabhaviki, w sposób naturalny. Podobnie, kiedy istnieje potrzeba aby Bóg coś stworzył, gdy tylko On sobie pomyśli: „Niech powstanie to i to”, i natychmiast to powstaje. On nie musi się nad tym zastanawiać, robić planu jak to wykonać, skąd wziąć potrzebne składniki. Nie. Jego energie są tak doskonałe, że jak tylko On czegoś zapragnie, to to się dzieje. Taki jest Bóg. Taki jest Bóg. Wszystko się dzieje. Mayadhyaksena prakrtih suyate sa-caracaram [Bg. 9.10]. Gdy pragnie: „Niech prakrti, natura, natychmiast stworzy kwiat róży.” Prakrti przychodzi z pomocą natychmiast. Pojawia się kolor, piękno i wszystko co potrzeba.

Ci dranie mówią, że wszystko dzieje się automatycznie. Nie automatycznie. Za tym wszystkim stoi doskonała wiedza – czyli Bóg. A więc użyjmy naszej świadomości by zrozumieć tę najwyższą świadomość, Najwyższego Pana. Ponieważ ja nie jestem tym najwyższym, to mimo bycia świadomym, nie jestem świadomy w stopniu najwyższym. Nie jestem ekspertem, to Bóg jest ekspertem. Tak więc różnica pomiędzy Bogiem a nami istnieje zawsze. Nie możemy się z Nim równać, nie jest to możliwe. Tak też mówi nam zdrowy rozsądek. Twierdzenie przeciwne to po prostu draństwo. Nie padajcie ofiarą drani.

>>> Ref. VedaBase => Bhagavad-gita 2.17 -- London, August 23, 1973

Licznik odwiedzin