Sannyasini Mayavadi zwracają się do siebie: namo narayana. To „namo narayana” oznacza, że każdy z nich stał się Narayanem. Taka jest ich filozofia. A na tej bazie Vivekananda Swami stworzył zwrot daridra-narayana. A więc wynika z tego, że Narayana stał się dla nich czymś tanim. Każdy stał się Narayanem; każdy stał się Bogiem. Tak jak ten drań, niby-Bóg, który właśnie jest w szpitalu. Bóg przechodzi operację (śmiech). „Guruji”-Bóg. A więc nie mają wstydu by pomyśleć, że cóż za Bóg jest ze mnie, jeśli nie jestem nawet w stanie wyleczyć bólów we własnym ciele. Ale ci dranie nie mają oporów by ogłosić się Bogiem. I są jeszcze następni dranie, ci, którzy tych pierwszych drani uznali za Boga. Vivekananda też powiedział: „Dlaczego poszukujesz Boga? Nie widzisz tak wielu bogów włóczących się po ulicy?” A więc Bóg stał się dla nich zabawną rzeczą. Ale nie. My nie akceptujemy takiego Boga. Nasz Bóg jest inny. Nasz Bóg jest taki:
yas tu narayanam devam
brahma-rudradi-daivataih
samatvenaiva vikseta
sa pasandi bhaved dhruvam
[Cc. Madhya 18.116]
brahma-rudradi-daivataih
samatvenaiva vikseta
sa pasandi bhaved dhruvam
[Cc. Madhya 18.116]
Nasz Narayana – prawdziwy Narayana, jest tak wzniosły, że nawet takich półbogów jak Pan Brahma czy Pan Siva nie można do Niego przyrównać, a co tu mówić o zwykłych draniach. Yas tu narayanam devam brahma-rudradi-daivataih, samatvena vikseta. Każda osoba, każdy drań, który myśli, że Narayana znajduje się na tym samym poziomie co Pan Brahma czy Pan Siva... Zwolennicy filozofii Mayavada mówią, że każdy półbóg jest tak samo dobry jak Visnu. Że możesz wielbić dowolnego półboga, że to nie ma znaczenia. Ponieważ ich ostateczne zrozumienie jest takie, że Prawda Absolutna jest bezosobowa, więc możesz wyobrażać sobie dowolną formę. Ostatecznie docierasz do stanu impersonalnego, wtapiasz się w niego. Taka jest ich filozofia. Ale – nie jest to prawdą. Ostatecznym aspektem Prawdy Absolutnej jest Krsna, Bhagavan. Brahmeti paramatmeti bhagavan iti sabdyate [SB 1.2.11]. Prawda Absolutna realizowana jest w trzech fazach: w pierwszej kolejności jest bezosobowy Brahman, następnie zlokalizowana Paramatma, a następnie Najwyższa Osoba Boga, Krsna. Krsnas tu bhagavan svayam [SB 1.3.28]. Prawda Absolutna opisana jest jako Bhagavan i istnieje wiele ekspansji Bhagavana. Advaitam acyutam anadim ananta-rupam [Bs. 5.33]. Ananta-rupam. Krsna ma miliony i tryliony ekspansji. Takich jak Paramatma. Isvarah sarva-bhutanam hrd-dese 'rjuna tisthati [Bg. 18.61]. I nie tylko, że przebywa On w każdym sercu, ale jest również w każdym atomie. Andantara-stha-paramanu-cayantara-stham govindam adi-purusam tam aham bhajami [Bs. 5.35] **. Krsna, ma więc wiele ekspansji. Ale one wszystkie są jednym [stanowią jedność]. Advaitam acyutam. Tak jak macie doświadczenie, że jedno słońce odbite w milionach garnków z wodą, pozwoli wam zobaczyć miliony słońc, chociaż słońce jest tylko jedno. Tak należy to rozumieć. Bóg jest jeden, ale może rozprzestrzenić się w nieskończone miliony postaci. I nie ma kwestii ich zliczenia. Jest On nieograniczony, lecz ciągle jeden.
>>> Ref. VedaBase => Radhastami, Srimati Radharani's Appearance Day -- Bhagavad-gita 18.5 -- London, September 5, 1973
>>> Ref. VedaBase => Radhastami, Srimati Radharani's Appearance Day -- Bhagavad-gita 18.5 -- London, September 5, 1973